Projecten Kind Centrum de Rosmolen Ulvenhout
De opgave behelst het realiseren van de nieuwbouw van een KindCentrum op de huidige locatie van Basisschool de Rosmolen. Het bouwvlak is groter dan het huidige gebouw en biedt derhalve meer ruimte dan het huidige bouwvolume. Echter, bepalender voor het nieuwe bouwvolume zijn de te respecteren bestaande bomen. Daarbij bepaalt de molenbiotoop de maximale bouwhoogte: twee bouwlagen zijn mogelijk. Op deze wijze is er bovendien een compact bouwvolume te realiseren: alle groepsruimten voor de kinderen zijn in elkaars nabijheid, ontmoeten staat centraal.
Hoe vormen we de bouwmassa op de locatie? De groene as van Het Hofflandt geeft een vrije zichtlijn ten oosten van de locatie. Het KindCentrum ligt in en tegen deze groene as, in het verlengde staan te respecteren bomen op de locatie, relatief dicht tegen het huidige gebouw. Het in omvang kleinere volume van de verdieping draaien we evenwijdig aan de groene as. Hiermee trekken we het groen om en over het KindCentrum heen en maken gebruik van de aanwezige bomen op de locatie. De grote boomkruinen houden hiermee hun ruimte. Wij willen in lijn met Natuurwijs (onderwijs) het groen het gebouw intrekken. Vervolgens splitsen en verschuiven we de bouwmassa op de begane grond en creëren hiermee een natuurlijke overdekte entree. De entrees tot het KindCentrum verbinden wij in het gebouw op de groene as. Haaks op de entree-as introduceren we een tweede as: de verbinding van de grotere gemeenschappelijke ruimten, van levendig tot rustig (van zuid naar noord). Deze Romp (de gemeenschappelijke ruimtes) maakt gebruik van de eerder genoemde grotere hoogten (vide) in het gebouw. Op de knoop van de Romp en entree-as ontstaat het centrum, het draaipunt van het KindCentrum: de bijzonder vorm te geven trap-bibliotheek-tribune.
De gevels worden opgebouwd in een oranje beige handvorm baksteen. Verbijzonderingen in staand metselwerk voor de plint en rollagen voor bij de gevelkozijnen en “begeleiden” van de rondingen. Boven de beide entrees worden de kozijnen gekoppeld en voorzien van geëmailleerde glasstroken in groentinten. Ter plaatse van de romp worden de geveluitsnedes doorgetrokken tot de dakrand en ook voorzien van geëmailleerd glas boven de kozijnen.
Het samenspel van de bouwmassa, het exterieur en het interieur is uitgekristalliseerd in de organisatie van de plattegronden. Het onderling verdraaien van de begane grond en de verdieping op het draaipunt: de trap. Dit is het kruispunt van de entreerichtingen met de Romp. De Romp, waar de drie hoofdruimtes — het speellokaal, de huiskamer rumoer en de huiskamer knus — samenkomen, is een plek die alle gebruikers uitnodigt om samen te komen, ruimte te ervaren en te genieten. De trap ligt dus in het hart van de school. Het is niet zomaar een ontsluiting, het is een ontmoetingsplek, een landschap van beweging en rust, van gelach en leren: de Wondertrap.
Vervolgens worden de groepsruimten rondom het kruispunt, het draaipunt, gesitueerd in de vorm van een doorgaande leerlijn: van de kinderopvang, kleuters, via de middenbouw naar de bovenbouw op de verdieping.
De bouwkundige elementen in het interieur worden verder door-ontworpen in de vorm van vast meubilair. Kasten en zitplekken bij de Wondertrap, werkhoekjes, garderobe elementen en de centrale (kinder) keuken in de Romp.